پایگاه اطلاعاتی داینامد

همکار یابش - مثنوی2021-04-14بازدید 1810
Posted on

پایگاه اطلاعاتی داینامد

معرفی پایگاه اطلاعاتی و اپلیکیشن پزشکی داینامد Dynamed

داینامد چیست؟

داینامد یک پایگاه اطلاعاتی و اپلیکیشن مراقب پزشکی است که در زمینه ارائه راه حل های درمانی به پزشکان در زمینه تصمیم گیری بهترین روش درمانی یاری می رساند و توسط ابسکو ارائه می شود. داینامد با ارائه روش های درمانی مبتنی بر شواهد و راهنمایی های تخصصی و محیط کاربرپسند خود به یک منبع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتماد برای کاربران خود تبدیل شده است. این پایگاه و اپلیکیشن پزشکی با ارائه بروزرسانی های مداوم خود همواره بهترین روش های درمانی مبتنی بر شواهد را ارائه می دهد.

تاریخچه داینامد:

دکتر Brian S. Alper مدیر ارشد دانش پزشکی بود که به عنوان سردبیر و معاون نوآوری و توسعه پزشکی در ابسکو مشغول به فعالیت بود. دکتر آلپر در طول فعالیت های حرفه ای خود همواره به پیشرفت در خدمات پزشکی یاری بسیاری رسانده و بخش مراقبت های بهداشتی را تحول بخشیده است. دکتر آلپر بر اساس تجربیات سال های فعالیت خود در سال ۱۹۹۵ تصمیم گرفت که یک مرجع بالینی مبتنی بر شواهد به منظور ارائه مفیدترین اطلاعات درمانی به پزشکان را راه اندازی نماید.

دکتر آلپر نظارت بر اطلاعات درمانی سیستماتیک را به عنوان یک اصل برای گسترش درمان به شیوه مبتنی بر شواهد قرار داد و بروزرسانی مستمر اطلاعات و روش های درمانی در داینامد را مدنظر خود قرار داد. این مرجع درمانی از سوی پزشکان مورد استقبال قرار گرفت تا آنجا که در سال ۲۰۰۵ ابسکو آن را خریداری کرده و برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی میلیون ها پزشک در سطح دنیا گسترش داد.

ویژگی های داینامد:

داینامد به عنوان یک منبع اطلاعاتی درمانی و پزشکی دارای ویژگی های خاصی است که آن را از سایر منابع اطلاعاتی مشابه مجزا می نماید. به عنوان مثال ویژگی هایی همچون بروزرسانی روزانه، بررسی های اجمالی و توصیه ها، ارائه محتواهای دارویی، هشدار در زمان تغییر موضوع های مورد بررسی و محتوای چند رسانه ای قوی تعدادی از ویژگی های این پایگاه و اپلیکیشن هستند. ویژگی های داینامد در ۴ دسته کلی قرار می گیرند که عبارتند از:

  1. ارائه پاسخ های سریع در مواقع نیاز: تصمیم گیری نحوه درمان در زمان های بحرانی یکی از مهمترین چالش های پزشکان است. داینامد با ارائه پاسخ های سریع، نمایش حتوای مناسب، ارائه نکات کلیدی و توصیه های کوتاه و واضح در کمترین زمان ممکن مرتبط ترین پاسخ را به پزشکان ارائه می دهد. در زمانی که پزشک نیاز به پاسخ طولانی تری داشته یک لینک به منبع اصلی پاسخ برای پزشکان قرار داده شده است.
  2. اعتماد به روش های درمانی: پزشکان برای ارائه یک روش درمانی برای بیماران باید به آن روش اعتماد کافی داشته و سپس آن را برای بیمار انجام دهند. روش های درمانی ارائه شده در داینامد همگی مبتنی بر شواهد بوده و پس از یک بررسی سیستماتیک و دقیق ۷ مرحله ای توسط متخصصان ارائه می شوند و به همین دلیل از بالاترین میزان اعتبار برخوردار هستند.
  3. دسترسی در هر زمان و مکان: یکی از مهمترین ویژگی های یک پایگاه پزشکی دسترسی سریع به اطلاعات آن در هر شرایط است. داینامد با ارائه اپلیکیشن خود دسترسی به اطلاعات را در هر زمان و مکان برای کاربران خود فراهم آورده است.
  4. شخصی سازی اطلاعات: پزشکان در زمان استفاده از اپلیکیشن با تعیین تخصص خود می توانند به صورت مداوم به جدیدترین اطلاعات و روش های درمانی حوزه تخصص خود دسترسی داشته و به حض بروزرسانی هشدارهای آن را در موبایل خود دریافت نمایند. همچنین اپلیکیشن داینامد امکان دسترسی پزشکان به سازمان و سایت های مرتبط با تخصص آنان را نیز فراهم آورده است.

پوشش موضوعی داینامد:

داینامد همانطور که ذکر شد به صورت اختصاصی در زمینه علوم پزشکی و پیراپزشکی فعالیت دارد. این پایگاه و اپلیکیشن پزشکی در مجموع شامل بیش از ۳۵ تخصص پزشکی است که جمعا هزاران موضوع بالینی را در بر می گیرد. تخصص های مورد بررسی داینامد عبارتند از:

آلرژی، بیهوشی، قلبی و عروق، مراقبت های ویژه، پوست، بیماری های عفونی، داخلی، نوزادان، نفرولوژی، عصب شناسی، آسیب شناسی و علوم آزمایشگاهی، اطفال، طب فیزیکی و توانبخشی، مراقبت های اولیه، روانپزشکی، فوریت های پزشکی، غدد درون ریز، پزشک خانواده، گوارش، سالمندان، زنان و زایمان، جراحی مغز و اعصاب، آنکولوژی، چشم پزشکی، پزشکی ریه، رادیولوژی، روماتولوژی، اعتیاد، هماتولوژی، کبد، ایمونولوژی، چشم پزشکی، بهداشت دهان و دندان، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، اورولوژی

محتوای داینامد:

سالانه بیش از یک میلیون مقاله تحقیقاتی جدید به همراه صدها دستورالعمل بالینی توسط این پایگاه و اپلیکیشن منتشر می شود. این امر موجب افزایش دانش به‌روز شده پزشکان در زمینه درمان شده و پزشکان می­‌توانند پیش از انجام درمان‌های جدید برای بیماران از نتایج آن آگاهی بیابند. تیم پشتیبانی داینامد متشکل از پزشکان از رشته‌های مختلف است که به همراه متدولوژیست‌ها به صورت روزانه با هدف شناسایی جدیدترین اطلاعات بالینی و ترکیب آن با دانش فعلی مشغول فعالیت هستند.

این تیم به منظور استفاده از جدیدترین دستورالعمل‌های بالینی روزانه این دستورات را از سراسر دنیا جمع‌آوری کرده و مورد بررسی قرار می‌دهند و پس از اطمینان از صحت و اعتبار آن‌ها تمامی محتواها را در داینامد منتشر می‌کنند. هدف داینامد این است که کاربران آن همواره به جدیدترین و عینی‌ترین اطلاعات بالینی به منظور پشتیبانی از مراقبت­‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند. انواع محتواهای ارائه شده در داینامد عبارتند از:

  1. Algorithms: الگوریتم های موجود در داینامد یک نمایش بصری از فرایندهای تشخیصی و درمانی مرتبط با وضوعات داینامد هستند که توسط اطلاعات مبتنی بر شواهد موجود در داینامد به منظور دسترسی سریع تر به اطلاعات طراحی شده اند.
  2. Approach to Patient: رویکرد درمانی به بیماران شامل ارزیابی شرایط بیمار بر اساس یک علامت یا نشانه پیش از انجام آزمایش های تشخیصی است. این بخش از محتوای داینامد به نظور پشتیبانی در تشخیص مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. Condition: محتوای وضعیت بر بررسی شرایط خاص بیمار و یک بررسی جامع و یافتن بهترین روش درمانی موجود برای تمامی جنبه های بیماری از جمله اپیدمولوژی، پاتوژنیک، تشخیص، مدیریت و نحوه درمان بیمار تمرکز دارد.
  4. Device: این محتوا به بررسی دستگاه های درمانی مورد نیاز برای یک روش درمانی خاص پرداخته و به منظور پشتیبانی از روند درمان سازماندهی شده است.
  5. Drug Monograph: مونوگراف های دارویی به بررسی اطلاعات مربوط به داروها مانند تجویز داروهای خاص، دوز مناسب دارو، موارد منع مصرف، تداخلات دارویی و عوارض آن می پردازد. اطلاعات مونوگراف های دارویی از پایگاه اطلاعاتی Micromedex تهیه می شوند.
  6. Drug Review: بررسی داروها بر روی موضوعاتی تمرکز دارد که شامل شرایط و یا عدم استفاده دارو برای بیماران خاص است. به عنوان مثال اثربخشی، توصیه های استفاده، عوارض جانبی و معیارهای تجویز دارد برای زنان باردار یک نمونه از این بررسی ها است.
  7. Evaluation: موضوعات ارزیابی بر بررسی و تست های تشخیصی برای تائید و یا رد تشخیص بیماری تمرکز دارد.
  8. Lab Monograph: مونوگراف های آزمایشگاهی شامل اطلاعات مربوط به اصول و روش های آزمایش های مورد نیاز هر بیماری و نشانه های آن است.
  9. Management: در بخش مدیریت توصیه های لازم در مورد روند درمان مانند دستورالعمل های مدیریت یک بیماری، بخش اورژانس، مدیریت بستری، زمان مراجعه به متخصص، مراقبت های درمانی و سایر موارد است.
  10. Prevention: این بخش از محتوای داینامد بر مسائلی همچون حفظ سلامت پزشکان و پرستاران، تمرکز بر پیشگیری عمومی، مراقبت های بیمار، بازدیدهای دوره ای، موارد ایمنی سازی و آزمایش های پیشگیرانه در زمینه هر بیماری تمرکز دارد.
  11. Procedure: روش های درمانی و جراحی هایی مورد بررسی قرار می گیرد که برای بیمارانی با شرایط خاص مانند سالمندان، زنان باردار، کودکان و سایر بیماران نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  12. Quality Improvement: محتوای بهبود کیفیت بر اطلاعات مربوط به بهینه سازی مراقبت های درمانی و به حداقل رساندن مداخلات غیرضروری و یا مضر تمرکز دارد.
  13. Shared Decision-Making: این محتوا بر اساس سوالات متداول بیماران در زمینه نحوه درمان آنها تهیه شده و به بررسی گزینه های مختلف درمان و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازد و بر تسهیل تصمیم گیری درباره نحوه درمان بین پزشکان و بیماران تمرکز دارد.

ابزارهای داینامد:

  1. Drug Interactions: ابزار تداخلات دارویی یک روش سریع و کارآمد است که به بررسی تداخلات دارویی مضر پرداخته و اطلاعات مفیدی در مورد نحوه عملکرد داروها را در اختیار کاربران قرار می دهد. ابزار تداخلات دارویی کاربر را قادر می سازد تا داروهای بیمار را به صورت همزمان بررسی و ترکیبات دارویی آنها را مقایسه نماید. اطلاعات ابزار تداخلات دارویی شامل مواردی همچون نوع تداخل دارویی بر اساس داده های مستند، نام تجاری و ژنریک داروها، بررسی همزمان تعداد نامحدودی از داروها، درجه بندی داروهای مشابه در درمان یک بیماری بر اساس میزان تاثیر و رتبه بندی داده های مبتنی بر شواهد در مورد استفاده هر دارو است.
  2. Calculators: ماشین حساب پزشکی داینامد یک راه حل سریع و کارآمد است که امکان محاسبه میزان داروها بر اساس داده های بیمار و سایر شاخص های مرتبط را برای پزشکان فراهم می آورد.

تفاوت داینامد و داینامدکس:

این دو پایگاه اطلاعاتی در زمینه ارائه متون پزشکی و روش های درمانی و بالینی به کاربران اقدام به ارائه اطلاعات علمی می نمایند. داینامد در واقع یک بخش از داینامدکس است. داینامدکس از ترکیب دو پایگاه قدرتمند داینامد و میکرومدکس به وجود آمده است. همانطور که ذکر شد داینامد به ارائه روش های درمانی مبتنی بر شواهد می پردازد، اما در زمینه تجویز داروهای مورد نیاز اطلاعاتی ارائه نداده و این بخش از اطلاعات درمانی در میکرومدکس ارائه می شود. به همین دلیل و به منظور کاربرپسندی بیشتر و آسان شدن دسترسی به منابع اطلاعاتی پایگاه اطلاعاتی داینامدکس راه اندازی شد. در واقع داینامدکس روش های درمانی خود را از داینامد و اطلاعات دارویی را نیز از میکرومدکس دریافت می نمایند.

روش های دسترسی به داینامد:

  1. استفاده از دسترسی های دانشگاهی و موسسات پژوهشی دارای دسترسی به داینامد که با مراجعه به کتابخانه محل تحصیل امکان پذیر است.
  2. خرید اکانت اختصاصی از وب سایت اصلی داینامد به صورت دلاری
  3. خرید اکانت اختصاصی از شرکت های داخلی مانند یابش که دسترسی مستقیم به داینامد را امکان پذیر می سازد.

اپلیکیشن های موبایلی داینامد:

 

 

 

وب سایت اصلی:

DynaMed

منبع

https://www.ebsco.com/dynamed-solutions

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط: