پایگاه اطلاعاتی اوید

hesam2020-02-03بازدید 2224
Posted on

پایگاه اطلاعاتی اوید

معرفی پایگاه اطلاعاتی Ovid

اوید چیست؟

اوید قابل اعتمادترین پلتفرم تحقیقات پزشکی در جهان است که بیش از ۲۰ سال است بخش مهمی از پژوهش ها و تحقیقات علمی حوزه علوم پزشکی و بهداشتی را در سطح دنیا منتشر می نماید. ابر پلتفرم اطلاعاتی اوید یکی از محصولات شرکت اوید از مجموعه شرکت های ولترز کلوور است. Ovid همواره یک انتخاب برتر و قطعی از سوی پزشکان، اساتید دانشگاهی، محققان و دانشجویان حوزه علوم پزشکی است. این پایگاه اطلاعاتی مرجع کاملی از مقالات، مجلات، کتاب های الکترونیکی، پایگاه های داده و سایر منابع اطلاعاتی است. منابع ارائه شده در اوید دارای بالاترین سطح کیفیت و اعتبار هستند.

تاریخچه اوید:

برنامه ریزی برای راه اندازی پایگاه اطلاعاتی اوید به اواسط دهه ۱۹۸۰ برمی گردد. این پایگاه در ابتدا به منظور دسترسی آسان تحقیقات پزشکی موجود در مدلاین طراحی گردید و فعالیت خود را به صورت رسمی در سال ۱۹۸۸ آغاز نمود. اوید به سرعت به پیشرفت خود ادامه داد و همواره از جدیدترین فناوری های موجود برای ارائه منابع اطلاعاتی خود به صورت آنلاین بهره می برد. شرکت اوید تکنولوژیس Ovid Technologies در سال ۱۹۹۸ توسط Wolters Kluwer خریداری شد، و با همان برند هم اکنون فعال است.

پلتفرم اوید همگام با نیازهای مخاطبان خود پیشرفت کرد و ابزارهای مدیریت نتایج جستجو شخصی سازی اطلاعات یافت شده را در اختیار کاربران خود قرار داد تا به این وسیله بهره وری و کارایی خود را افزایش دهد. توجه به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان وجب شد این پلتفرم همواره در راس جستجوی کاربران حوزه علوم پزشکی باشد و تا به حال بیش از ۱۲۵۰۰ موسسه پزشکی، دانشگاه و مراکز درمانی در بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه در سطح دنیا به این پایگاه اطلاعاتی دسترسی داشته و با استفاده از آن تحقیقات پزشکی خود را تقویت کرده، مراقبت از بیماران را بهبود بخشیده و به اکتشافات جدید حوزه علوم پزشکی دسترسی می یابند.

ویژگی های اوید:

اوید به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی جامع و معتبر در سطح جامعه علمی معرفی شده است. این پایگاه اطلاعاتی جدیدترین منابع علمی را از بیش از ۱۵۰ ناشر تخصصی در بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را پوشش می دهد و با ارائه یک آرشیو غنی از موضوعات مرتبط یک دیدگاه جامع در تشخیص و درمان پزشکی و سایر حوزه های موضوعی را ارائه می دهد. میزان منابع اطلاعاتی اوید تا به حال به این شرح است:

  1. دارای بیش از ده هزار کتاب الکترونیکی و مجموعه کتاب های موضوعی
  2. دارای ده ها مجموعه مجله و بیش از ۳۹۰۰ مجله ممتاز و معتبر
  3. پوشش بیش از ۱۵۰ پایگاه اطلاعاتی و کتابشناختی و تمام متن

پوشش موضوعی اوید:

اوید طیف گسترده ای از رشته های تخصصی علوم پزشکی و مراقبت های بهداشتی، علو انسانی، علوم پایه، علوم مهندسی و حوزه های مرتبط با آن را پوشش می دهد. از مهمترین موضوعات وجود در اوید می توان به داروسازی، پرستاری، بهداشت حرفه ای آناتومی، قلب و عروق، مراقبت های ویژه پزشکی، دندانپزشکی، گوارش و کبد، عصب شناسی، زنان و زایمان، آنکولوژی، ارتوپدی، ریه، رادیولوژی، پزشکی ورزشی، عمل جراحی، پیوند، دامپزشکی، علوم رفتاری، علوم پایه، علوم انسانی و فناوری، کشاورزی، علوم غذایی و مهندسی اشاره کرد.

کاربران اوید:

اوید نیز مانند هر پایگاه اطلاعاتی دیگر کاربران مخصوص به خود را دارد. اوید دارای بخش های آموزشی و اطلاعاتی متنوعی است که هر کدام نیاز یک عده از کاربران را پاسخگو هستند. کاربران اوید عبارتند از:

  1. پزشکان: شاید بتوان گفت مهمترین کاربران این پایگاه اطلاعاتی پزشکان هستند که با مراجعه به آن و بهره بردن از منابع اطلاعاتی موجود می توانند به جدیدترین روش های درمانی و کشف های پزشکی دست یافته و از این اطلاعات در جهت افزایش بهره وری و کمک به بهبود بیماران با کمترین خطای ممکن استفاده نمایند. بخش های مفید اوید برای پزشکان Ovid Discovery، Stedman’s Online، Ovid MEDLINE، Evidence-Based Medicine Reviews هستند.
  2. دانشجویان:کلیه دانشجویان حوزه علوم پزشکی و سلامت مانند پرستاران، مراقبان بهداشت حرفه ای، امدادگران و سایر رشته های مختلف می توانند از بخش های AudioDigest Platinum، LWW Health Library، Bates’ Visual Guide، Acland’s Anatomy، BioDigital Human در جهت آموزش بهتر و کاملتر بهره برده و دانش خود را بروز نمایند.
  3. اساتید و مدرسان: اوید به تمامی افرادی که در حوزه آموزش مشغول به فعالیت هستند امکان دسترسی به منابع آموزشی بیش از ۱۲۰ ناشر را می دهد. این ناشران منابع اطلاعاتی شامل بیش از ۶ میلیون تصویر آموزشی، ویدئو و پادکست را ارائه می دهند. همچنین مدرسان با جستجو در سایر منابع اطلاعاتی می توانند مطالب آموزشی بروز در سطح دنیا را یافته و از آنها در جهت افزایش بهبود روند آموزش خود بهره ببرند. بخش های مفید اوید برای مدرسان شامل Ovid Synthesis، Medical Education، Journal Of Physician Assistant Education، Acland’s Anatomy، Bates’ Visual Guide هستند.
  4. پرستاران: یک دسته دیگر از مهمترین کاربران اوید پرستاران هستند که به طور خاص منابع اطلاعاتی ویژه این افراد در پایگاه اوید قرار گرفته است. این اطلاعات نحوه مراقبت و درمان بیماران توسط پرستاران را بهبود بخشیده و موجب افزایش توانایی های حرفه ای آنان می شود. اوید به همراه لیپینکات یک راه حل کامل برای افزایش مهارت های پرستاران هستند. از دیگر بخش های مفید اوید برای پرستاران می توان به Ovid Synthesis، American Journal Of Nursing، Joanna Briggs Institute، Emcare اشاره نمود.

منابع اوید:

اوید به دلیل ارائه منابع اطلاعاتی تعداد بسیاری از ناشران دارای تنوع منابع اطلاعاتی بوده و اطلاعات ارائه شده از سوی ناشران را به شکل های گوناگون ارائه می دهد. دسته بندی منابع اوید عبارتند از:

  1. کتاب ها: اوید دارای بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب از ناشران مختلف است که طیف وسیعی از موضوعات تحت پوشش اوید را شامل می شود. کتاب های اوید به صورت الکترونیکی در پایگاه Books@Ovid ارائه می شوند. برای مشاهده ی کتاب های موجود در اوید می توان از این آدرس استفاده کرد
  2. مجلات: مجموع عناوین مجلات موجود در اوید به بیش از ۳۹۰۰۰ عنوان می رسد، که دارای یک پوشش موضوعی بسیار جامع و کامل از ناشران گوناگون است. مجلات اوید همگی دارای بالاترین میزان اعتبار و کیفیت هستند و در پایگاه Journals@Ovid ارائه می شود.
  3. مجموعه های موضوعی: این دسته از منابع اطلاعاتی شامل مجموعه کتاب ها و مجلات موضوعی از ناشران مختلف هستند که به صورت چند جلدی و حول محور یک موضوع خاص مانند پرستاری، مراقبت های اولیه، روانشناسی و سایر موضوعات تحت پوشش هستند. اوید دارای بیش از۱۶۵ مجموعه موضوعی است.
  4. پایگاه های اطلاعاتی: پلتفرم اوید با ارائه پایگاه های اطلاعاتی متنوع نیاز اطلاعاتی مخطبان خود را به بهترین شکل فراهم آورده است. پایگاه های اوید دارای ویژگی های منحصر بفردی مانند استفاده از واژگان کنترل شده، حذف خودکار نتایج جستجو، لینک به متن کامل مقالات و کتابها و همچنین ایجاد لینک به منابع مرتبط هستند. اوید دارای بیش از ۱۵۲ پایگاه داده در موضوعات مختلف است.
    فهرستی از این عناوین اینجا موجود است:

    AGRICOLA
    Allied & Complementary Medicine
    Analytical Abstracts
    APA PsycBooks®
    APA PsycExtra®
    APA PsycInfo® (PSYC)
    APA PsycTests®
    APA PsycTherapy® (PSTH)
    Biological Abstracts/RRM®
    Biological Abstracts®
    Biomedical Research Grants – UberResearch
    BIOSIS Previews®
    Books@Ovid Database Guide
    CAB Abstracts
    CAB Agricultural Economics
    CAB Animal Production
    CAB Crop Science
    CAB Forest Science
    CAB Global Health
    CAB Parasitology
    CAB Plant Genetics and Breeding
    CAB Plant Protection
    CAB Soil Science
    CAB Veterinary Science
    Clinical Evidence
    Cochrane Clinical Answers
    Cochrane Methodology Register
    Current Contents Search
    Derwent Drug File
    Drug Information Full Text
    EconLit
    ECRI Guidelines Trust Database Guide
    Educational Resources Information Center
    Elsevier Geography
    Embase
    Evidence Based Health Collection Multifile Database Guide
    Evidence Based Medicine Reviews Full Text Multifile
    Evidence Based Medicine Reviews Full Text Multifile
    Evidence Based Medicine Reviews:ACP Journal Club Database Guide
    Evidence Based Medicine Reviews:Cochrane Central Register of Controlled Trials (CCTR)
    Evidence Based Medicine Reviews:Cochrane Database of Systematic Reviews
    Evidence Based Medicine Reviews: Database of Abstracts of Reviews of Effects
    Family Physicians Inquiries Network – Evidence-Based Practice Database Guide
    FIAF Databases (International Index to Film Periodicals)
    FIAF Databases (International Index to TV Periodicals)
    FIAF Databases (List of Periodicals Indexed) (LOPI-OV)
    FIAF Databases (Treasures from the Film Archives) (TRFA-OV)
    Food Science Technology Abstracts
    FOODLINE MARKET
    FOODLINE SCIENCE
    GEOBASE
    GeoRef
    Health and Psychosocial Instruments
    Health Management Information Consortium
    Health Technology Assessment
    ICONDA
    Inspec (INSP)
    International Pharmaceutical Abstracts
    International Political Science Abstracts
    JBI EBP Database Guide
    Journals@Ovid (OVFT) Database Guide
    KSR Evidence Database Guide
    Lippincott Advisor Clinical Guideline Summaries Database Guide
    Maternity & Infant Care Database (MIDIRS) Guide
    MEDLINE
    Mental Measurements Yearbook
    NHS Economic Evaluation
    Northern Light Sciences Conference Abstracts
    Ovid Emcar
    Ovid FIAF Predefined
    Ovid HealthStar
    Ovid Nursing Database Guide
    PASCAL
    Petroleum Abstracts® TULSA
    Psychoanalytic Electronic Publishing Archive Database Guide
    PSYNDEXplus Literature and Audiovisual Media
    R&D Focus
    Social Policy & Practice
    Social Work Abstracts (SWAB)
    The MANTIS ®
    The Philosopher’s Index
    Transplant Library
    TROPAG & RURAL
    Zoological Record

ابزارهای اوید:

اوید در کنار خدمات اطلاعاتی خود دارای یک بخش بسیار مهم بنام اوید تولز است، یک پشتیبانی ۲۴ ساعته، که کاربران در هر زمان از شبانه روز می توانند مشکلات دسترسی خود را با کارشناسان مطرح کرده و رفع نمایند. همراه با منابع آموزشیدر زمینه ی استفاده از پایگاه های اطلاعاتی اوید. این منابع آموزشی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. ویدئوهای آموزشی: این ویدئوها در موضوعات مختلف مانند معرفی اوید، مزایای استفاده از اوید، نحوه جستجو، آموزش های چند زبانه و سایر موضوعات مشابه هستند که برای بهره وری هر چه بیشتر کاربران ارائه شده اند.
  2. راهنماها و مستندات: کاربران در این قسمت از پلتفرم می توانند با مطالعه کارت های مرجع سریع، راهنماهای استفاده از پایگاه های داده و سایر منابع اطلاعاتی نحوه دسترسی به منابع اطلاعاتی را بیاموزند.

نمونه راهنماهای تصویری  و آموزشی  “استراتژی پیکو PICO  در پزشکی مبتنی بر شواهد

روش های دسترسی به اوید:

دسترسی به پلتفرم اصلی اوید نیازمند دسترسی از قبل تهیه شده است، چون صفحه ی ورودی به آدرس https://ovidsp.ovid.com ، نیازمند اطلاعات ورود بر اساس آی پی یا یوزرنیم و پسورد است. البته بخش پایگاه Journals@Ovid در یک اینترفیس جدید به آدرس https://oce.ovid.com بدون دسترسی به متن کامل قابل استفاده است .

  1. خرید مستقیم منابع از فروشگاه اوید به آدرس https://shop.lww.com
  2. استفاده از دسترسی های دانشگاهی و موسسات پژوهشی دارای دسترسی به اوید که با مراجعه به کتابخانه محل تحصیل امکان پذیر است.
  3. دریافت مقالات رایگان و دسترسی آزاد که از طریق پایگاه های اطلاعاتی مدنو و لیپینکات امکان پذیر است.
  4. دسترسی آزاد مقالات اوید به این آدرس
  5. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق “یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.
  6. مقالاتی که از طریق کتابخانه دیجیتال یابش به صورت رایگان ارائه می شوند.
  7. خرید اکانت اختصاصی اوید از طریق فروشگاه یابش
  8. سفارس بانک های اطلاعاتی مختلف از طریق فروشگاه یابش (دقت کنید بعضی از دیتابیس های موجود در اوید در پلتفرم های دیگر نظیر ابسکو، پروکوئست و… نیز ارائه می شود)

 

وب سایت اصلی

Ovid

منبع

https://www.wolterskluwer.com/solutions/ovid

https://tools.ovid.com/ovidtools

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط: