معرفی پایگاه اطلاعاتی اینسایتس کلاریویت Incites Clarivate
اینسایتس کلاریوت چیست؟
اینسایتس کلاریوت محصولی از Web of Science است که یک ابزار ارزیابی تحقیقات علمی است که داده های معتبر و قابل اعتماد را از پژوهش های معتبر علمی در سطح دنیا جمع آوری نموده و آنها را تجزیه و تحلیل می نماید. داده های ارائه شده در این پایگاه روند تحقیقات علمی را در سطح دنیا نظم می بخشد. یکی از بزرگترین ناقاط قوت InCites استفاده از معیارهای نرمال جهانی برای تجزیه و تحلیل داده های علمی است. این پایگاه پژوهش های علمی در هر حوزه موضوعی در طی یک سال را بررسی و نتایج حاصل از آنها را به صورت منظم منتشر می نماید.
تاریخچه اینسایتس کلاریوت:
همانطور که ذکر شد این پایگاه اطلاعاتی یکی از محصولات وب آو ساینس است. وب آو ساینس یک نمایه استنادی علوم است که توسط تامسون رویترز راه اندازی شده و ریشه فعالیت ابتدایی آن به اوایل دهه ۱۹۶۰ برمیگردد. پلتفرم Web of Science تاریخچه ای غنی دارد که چندین دهه را در بر می گیرد. اولین بار در سال ۱۹۶۴ توسط مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) که توسط یوجین گارفیلد راه اندازی شد. گارفیلد پیشگام در زمینه کتاب سنجی بود، کتاب سنجی شامل استفاده از روش های کمی برای تجزیه و تحلیل الگوها در ادبیات یک حوزه موضوعی خاص است. در سال ۲۰۱۶ Clarivate Analytics این پلتفرم را از تامسون رویترز خریداری کرد. امروزه پلتفرم Web of Science شامل پایگاههای اطلاعاتی متعددی است که طیف گستردهای از رشتهها را پوشش میدهند، یکی از مهمترین پایگاه این پلتفرم در حال حاضر اینسایتس کلاریوت است که از سال ۲۰۰۹ توسط این موسسه به منظور تجزیه و تحلیل عمیق عملکرد تحقیقاتی موسسات و مجلات علمی راه اندازی شد. این پایگاه کاربران ویژه ای از محققان، دانشگاهیان و دیگر متخصصان در سراسر جهان دارد که از آن برای دسترسی به ادبیات تحقیقاتی با کیفیت بالا و انجام تحلیلهای کتابسنجی پیشرفته استفاده میکنند.
مزایای استفاده از داده های اینسایتس کلاریوت:
- امکان برنامه ریزی های استراتژیک: با استفاده از داده های علمی موجود در اینسایتس می توان مطلع شد که کدام سازمان ها دولتی، دانشگاه ها و موسسات علمی تاثیرگذارترین پژوهش ها را در طی یک سال انجام داده اند.
- بررسی جایگاه جهانی: با استفاده از داده های ارائه شده می توان جایگاه موسسات علمی و دانشگاه های سطح دنیا را بررسی نمود.
- بررسی نتایج تامین مالی پژوهش ها: با اطلاعات ارائه شده می توان روندهای طی شده بین تامین کنندگان مالی پژوهش های علمی و دریافت کنندگان آنها را بررسی نمود.
- بهینه سازی همکاری های علمی: با استفاده از اطلاعات ارائه شده می توان افراد و موسسات کلیدی در هر حوزه علمی در سطح دنیا را شناسایی کرد.
داده های اینسایتس کلاریوت:
داده های تجزیه و تحلیل شده از سوی این پایگاه در دو دسته کلی منتشر می شوند که عبارتند از:
- Journal Citation Reports: گزارش های استنادی مجلات که شامل داده های آماری قابل سنجش هستند. این داده های آماری روشی منظم و عینی برای ارزیابی مجلات پیشرو جهانی هستند و به بررسی تاثیر مقالات منتشر شده توسط آنها در سطح جامعه علمی می پردازند.
- Essential Science Indicators: شاخص های ضروری علم دسته ای دیگر از داده های منتشر شده توسط این پایگاه هستند که با استفاده از ابزارهای تحلیلی عمیق به رتبه بندی دانشمندان، موسسات علمی، دانشگاه ها و مجلات در سطح دنیا می پردازد.
ویژگی های اینسایتس کلاریوت:
- ارائه داده های علمی قابل اعتماد پایگاه های علمی همچون Web of Science Core & Collection
- ارائه بینش استراتژیک با استفاده از شاخص های علمی نوآورانه و توسعه یافته
- گزارش دهی انعطاف پذیر برای اتخاذ تصمیم گیری های آگاهانه
داده های اینسایتس کلاریوت برای چه موسساتی کاربرد دارد؟
- موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی: داده های اینسایتس در زمینه برنامه ریزی های استراتژیک دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی، برنامه ریزی منابع و بودجه ها، ارزیابی تحقیقات علمی و محققان در سطح دنیا، مشارکت کنندگان علمی برتر در زمینه های تحقیقاتی مختلف و ایجاد تیم های تخصصی کاربرد دارد.
- کتابخانه های پژوهشی: این داده های به کاربران کتابخانه های کمک می کند تا مجلات برتر در سطح دنیا را شناسایی کنند، امکان شناسایی بهترین های علمی در هر حوزه موضوعی را فراهم می کند، مجموعه سازی و توسعه منابع علمی در کتابخانه ها را ممکن می سازد و در نهایت امکان تجزیه و تحلیل منابع اطلاعاتی را متناسب با نیازهای کتابخانه ممکن می سازد.
- سازمان های دولتی: با استفاده از داده های ارائه شده امکان شناسایی متخصصان و موضوعات تحقیقاتی نوظهور را به منظور شناسایی زمینه های سرمایه گذاری جدید برای سازمان های دولتی فراهم می شود.
- ناشران: این دسته از کاربران با استفاده داده های میزان اثربخشی مجلات پر استناد در سطح دنیا می توانند مجلات پربازدید را به منظور انجام تبلیغات شناسایی نمایند، موضوعات پرطرفدار در حوزه های تحقیقاتی گوناگون را شناسایی نمایند، نشریات پر استناد را مشخص نمایند و در نهایت معیارهای موفقیت در عملکرد سایر ناشران را بررسی نمایند.
- تیم های تحقیق و توسعه: این تیم های تخصصی را مطالعه داده های موجود می توانند استراتژی های بازارهای نوظهور را بررسی و مزیت های رقابتی را شناسایی کنند، تیم های تخصصی و رهبران فکری در موضوعات مختلف در سطح دنیا را شناسایی نمایند، مراکز علمی برتر و آزمایشگاه های معتبر در سطح دنیا را بشناسند، زمینه های فعالیت و میزان رشد رقبای علمی خود را بررسی نمایند.
وب سایت اصلی
منبع
https://clarivate.com/products/incites-benchmarking-analytics